ΛΙΘΟΓΡΑΦΙΕΣ – ΜΕΤΑΞΟΤΥΠΙΕΣ - ΠΟΛΛΑΠΛΑ



Από πολύ νωρίς ο Μανουσάκης έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την τέχνη της λιθογραφίας. Το 1957 το περιοδικό «Επιθεώρηση Τέχνης» κυκλοφόρησε μια έγχρωμη λιθογραφία του μ’ ένα τραπεζάκι και δυο ψάθινες καρέκλες δίπλα στις καλαμιές, αγαπημένο θέμα της ζωγραφικής και των σχεδίων του. Από το 1978 άρχισε να συνεργάζεται με την Artigraf, συνεργασία που κράτησε για πολλά χρόνια. Στο διάστημα αυτό εκδόθηκαν 7 έγχρωμες λιθογραφίες, σε μεγάλο σχήμα. Τα θέματά τους είναι ποικίλα· σ’ άλλα διακρίνει κανείς την ευαίσθητη και λυρική γραφή του Μανουσάκη και σ’ άλλα τάσεις αφαίρεσης και υπέρβασης.
Με την ευκαιρία της έκθεσης «Λιθογραφίες», που έγινε στο Γαλλικό Ινστιτούτο στα 1978  από την Artigraf, ο Μανουσάκης διατύπωσε τη δική του άποψη για την τέχνη της λιθογραφίας στα κείμενα που δημοσιεύτηκαν στο δίπτυχο της έκθεσης:
«Η λιθογραφία, αν και ονομάζεται χαρακτική, όπως η χαλκογραφία και η ξυλογραφία, στην πραγματικότητα δεν έχει σχέση με την χαρακτική. Αν θελήσουμε να χρησιμοποιήσουμε τον όρο χαρακτική στην κυριολεξία του, τότε το μόνο κοινό που έχει η λιθογραφία με την χαρακτική είναι ότι και αυτή, όπως η χαλκογραφία και η ξυλογραφία, ήταν ένα μέσο αναπαραγωγής έργων τέχνης τότε που τα σύγχρονα μέσα ήταν ακόμα άγνωστα και η μεσολάβηση του χεριού (της εργασίας του χεριού) ήταν απαραίτητη. Σήμερα το ανθρώπινο χέρι έχει σχεδόν τελείως  εκτοπισθεί από τις σύγχρονες μεθόδους αναπαραγωγής έργων τέχνης, οι οποίες αποτελούν την φυσική εξέλιξη μέσα στα πλαίσια της τεχνολογίας των τριών βασικών μέσων αναπαραγωγής έργων τέχνης, που ανάμεσά τους βρίσκεται και η λιθογραφία. ΄Ετσι η λιθογραφία σιγά-σιγά πέρασε  στα χέρια των καλλιτεχνών που, καθώς δεν την χρησιμοποιούν πλέον σαν μέσο αναπαραγωγής έργων τέχνης αλλά παραγωγής πρωτοτύπων έργων τέχνης εις πολλαπλούν, βρήκε έναν προορισμό και μια δικαίωση».
Ο Μανουσάκης δεν έμεινε αδιάφορος και στην παραγωγή αντιγράφων των έργων του, των αποκαλούμενων «πολλαπλών», με την τεχνική της μεταξοτυπίας. Το κάστρο της Πάτμου, η Λήμνος, ο Υμηττός, το ΄Αλσος Συγγρού και η Καισαριανή, η Καστέλλα και το Νέο Φάληρο, καθώς και γειτονιές της παλιάς Αθήνας, με νεοκλασικά σπίτια και αρχαία μνημεία, ήταν μερικά από τα θέματα που κυκλοφόρησαν με την τεχνική αυτή.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου