ΑΕΡΟΜΟΝΤΕΛΙΣΜΟΣ


Ένα παιδικό αεροπλανάκι που πέταγε, όπως τουλάχιστον έλεγαν οι οδηγίες που το συνόδευαν, και που το είδε για πρώτη φορά στο μαγαζί το πατέρα του στο Ηράκλειο, γύρω στα 1930, έγινε για τον Μανουσάκη και τον μικρότερο αδελφό του, τον Μιχάλη,  ένα όνειρο και ένα ιδανικό. «Φαίνεται, όμως, ότι τίποτε άλλο δεν έχει τόση επιμονή και τόση μεγάλη διάρκεια», έγραφε πολύ αργότερα ο Μανουσάκης, «όση έχουν τα ανεκπλήρωτα παιδικά όνειρα… ΄Ετσι εξηγείται, γιατί ύστερα από πολλά χρόνια, που εν τω μεταξύ είχαμε μεγαλώσει και είχαμε εγκατασταθεί οικογενειακώς στην Αθήνα, μια Καθαρή Δευτέρα, που οι άλλοι έφτιαχναν χαρταετούς, εγώ και ο αδελφός μου σκεφτήκαμε να φτιάξουμε ένα αεροπλανάκι, σαν εκείνο το γερμανικό που πέταγε».
Εφάρμοσαν σ’ αυτό το πρώτο αεροπλανάκι τους ό,τι είχαν συγκρατήσει στη μνήμη τους από τον μηχανισμό που είχε το αεροπλανάκι των παιδικών τους χρόνων. Μπόρεσαν να φτιάξουν ένα «κατασκεύασμα», όπως ονόμασαν την πρώτη τους προσπάθεια. Ένα κατασκεύασμα όμως που κατάφερε, όπως έλεγε ο Μανουσάκης, «φεύγοντας από τα χέρια μας, να κάνει ένα άλμα και να σκαρφαλώσει στα κεραμίδια του σπιτιού μας. Μόνο από ευφημισμό ονομάσαμε τότε αυτό το άλμα πτήση».
Αυτή ήταν η αρχή μιας μεγάλης «περιπέτειας» που συνεχίστηκε με τη συστηματική ενασχόληση των αδελφών Μανουσάκη με μοντέλα ελευθέρας πτήσεως αρχικά και με τηλεκατευθυνόμενα αργότερα. Από τη δεκαετία του 1960 έγιναν μάλιστα και μέλη της ΄Ενωσης Αερομοντελιστών Αθηνών.
Κι αν η αρχή ήταν ένα «κατασκεύασμα»,  το τέλος, όπως έγραφε ο Μανουσάκης, «είναι η ΝΕΦΕΛΗ, ένα τηλεκατευθυνόμενο ανεμόπτερο (αεροπλάνο χωρίς κινητήρα), που υπολογίστηκε, σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από τους αδελφούς Γιώργο και Μιχάλη Μανουσάκη. Το μοντέλο αυτό έχει άνοιγμα 3 μ. και έχει κάνει πολλές πτήσεις. Στο Σκοινιά στις 11-5-72 πέταξε μέσα σε ισχυρό ανοδικό ρεύμα 1 ώρα και 3΄ και αργότερα πήρε μέρος σε ευρωπαϊκούς αγώνες στο Rieti της Ιταλίας και γύρισε πίσω με δύο κύπελλα».
Ο Μανουσάκης ήταν υπερήφανος που είχε γνωρίσει όλα τα στάδια του αερομοντελισμού και ποτέ δεν παραπονέθηκε για τους κόπους και τα ξενύχτια που προϋπέθετε η κατασκευή των αερομοντέλων. «΄Οσοι δεν έζησαν αυτήν την περιπέτεια της πτήσης των αερομοντέλων, από το άλφα έως το ωμέγα όπως εμείς», έγραφε, «δεν μπορούν να μιλάνε για αερομοντελισμό».



ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΕΙΣ ΤΟΝ
 ΑΕΡΟΜΟΝΤΕΛΙΣΜΟΝ
 το πρώτο βιβλίο με τεχνικές οδηγίες που εκδόθηκε στην Ελλάδα, με τη φροντίδα του Γ. Μανουσάκη, υπό την αιγίδα της τότε ΒΑΛΕ, και τυπώθηκε στο εθνικό τυπογραφείο του Γ.Ε.Α.
 

Περισσότερα για το βιβλίο στην σελίδα της ΕΝΩΣΗΣ ΑΕΡΟΜΟΝΤΕΛΙΣΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ http://eaa.aeromodelling.gr/eaa-006-0005.htm  



Λάρισα
16 Ιουνίου 1954

1954 Όρθιος τρίτος από αριστερά ο Γ. Μανουσάκης και πέμπτος ο αδελφός του Μ. Μανουσάκης 

Αρχείο Π. Καλογεράκος






Η ομάδα επιδείξεων της Ε.Α.Α. στην Ρόδο
  Όρθιος δεύτερος από αριστερά ο Γ. Μανουσάκης


Αρχείο Α. Βαφειαδάκη




Τρίπολη
23 Σεπτεμβρίου 1956

Η ομάδα επίδειξης της Ε.Α.Α.
  Όρθιος δεύτερος από αριστερά ο Γ. Μανουσάκης

αρχείο Α. Αυδή




        Γονατιστός (αριστερά) ο Γ. Μανουσάκης.
"Αεροπορικά Νέα" 12.53


Αεροδρόμιο Δεκέλειας (Τατόϊ) 25 Οκτωβρίου 1954

Η επίδειξη έγινε από αντιπροσωπευτικές ομάδες τριών Βαλκανικών κρατών, της
Γιουγκοσλαβίας, της Τουρκίας και της Ελλάδας. Ετσι έμεινε γνωστή ως η "τριεθνής" επίδειξη. Παράλληλα έγινε και "τριεθνής" έκθεση.



αρχείο Π. Καλογεράκου
 

Οι φωτογραφίες είναι ευγενική προσφορά της ΕΝΩΣΗΣ ΑΕΡΟΜΟΝΤΕΛΙΣΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ   http://eaa.aeromodelling.gr/eaa-001g-index.htm

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου